пʼятниця, 14 липня 2017 р.

Рекомендації для батьків з проблеми формування природознавчої компетентності учнів 1 класу з теми «Життя у побуті» Мета :

Рекомендації для батьків з проблеми формування природознавчої компетентності учнів 1 класу з теми «Життя у побуті»
Мета :
 формувати уявлення дітей про цінність та значення води у житті людини,про участь школярів в охороні та збереженні води;
проводити досліди, спостереження;
вчити робити висновки;  
   виховувати прагнення берегти природу, зокрема воду.
1.Провести з дітьми бесіди
«Чи можливе життя на Землі без води?» (Коротка довідка)
 Життя на Землі без води неможливе. Без води людина не проживе й 5-ти днів. Рослини і тварини також не можуть обійтися без води, бо вона входить до складу будь-якого живого організму. Причому становить більше половини його ваги. Втрата 1/10, навіть 1/5 частини води призводить до смерті більшості тварин і людей. Ще океани і моря дають нам кисень, яким ми дихаємо. Отже, все живе на Землі без води загине. Пересохнуть всі водойми і наша планета стане схожою на суцільну пустелю.

Отже, без води життя на Землі неможливе. Кожна її крапля є дорогоцінним даром природи.
(Показати глобус)
-         Подивися, ось так виглядає наша планета з космосу. Недарма її називають «блакитною».Бо майже три чверті її поверхні вкрито океанами і морями. Може, слід було б назвати її Океанією, адже і життя на нашій планеті близько 500 млн років тому зародилося у воді.
Проблема
-         Але хоч і багато води на нашій планеті, та є проблема з прісною водою. В Україні ця проблема вже виникла на Харківщині, Донбасі, в Криму.


«Цікаві факти»
  • Океан займає 71% поверхні Землі. Найбільша глибина сягає 6 тис. м. Кількість води в океані – 1300 млн куб. км.
  • Якщо нашу планету за розмірами порівняти з головою новонародженої дитини, то вся вода на Землі буде дорівнювати двом слізкам на її віях.
  • Якщо всю воду рівномірно розлити на поверхні планети, то вона вкриє її слоєм товщиною 3000 м.
  • За одну добу з поверхні Світового океану випаровується майже стільки ж води, скільки її знаходиться в руслах річок всього світу.
  • Сьогодні ми споживаємо ту саму воду, що й динозаври 150млн. років тому.
  • При спразі бізони відчувають воду за 5—7 км.
  • Американський тушканчик взагалі не п'є води — йому досить вологи із зерняток.
  • Медузи на 95—98 % складаються з води.
  • Рослини дещо витриваліші до нестачі води. Якось під час досліду кактус вагою 37 кг не поливали 6 років. За цей час він втратив 11 кг та залишився живим.
  • А щоб виростити 1 кг овочів, потрібно 2 т води.
  • Без води влітку верблюд може прожити 3 доби, а взимку — 8 діб.
  • Людині вода потрібна щодня. Разом з їжею ми щодоби споживаємо близько 3 л води. За все життя людина споживає в середньому 50—60 т води (дві цистерни).
«Цілюща вода»
Наші пращури були справжніми водопоклонниками. Вони обожнювали будь-які водойми — море, озеро, річку, джерело, криничку. А за чистоту та смак джерельну воду народ називав живою, тобто особливо цілющою. Люди вірили, що вона додавала сили, зцілювала рани, повертала до життя.
Давно теє було, ще коли люди, щоб вижити, змушені були полювати на птицю і звірів, яких у наших краях водилося нелічено. Одного разу трапилося на полюванні нещастя — випущена невмілою рукою стріла влучила одному з мисливців у груди під самісіньке серце. Поклали товариші вмираючого юнака на дно ями, щоб на прощання міг побачити рідне голубе небо... І тут раптом якась невидима сила наповнила тіло пораненого, зупинила кров і вгамувала біль. Юнак підвівся з землі і став придивлятися до того місця, де лежав. Там ґрунт був ледве вологим. І тоді він пішов по вологій землі вглиб яру і прийшов до невеликої печери. А далі став прямо руками чистити її дно, звільняючи від верхнього шару глини та мулу. Йому кинулись допомагати товариші, і скоро з-під їхніх рук весело вдарило джерело, задзюркотів струмочок по дну яру. Припав до нього спраглими вустами поранений.
І, о диво! Зарожевіли його щоки, розправилися плечі, до юнака повернулась життєва сила. Зрозуміли тоді мисливці, що джерело не просте, а цілюще, прочистили його гарно та й розповіли всім про свою дивну пригоду. І потяглися до джерельця люди. А вода його виявилася не тільки цілющою, а ще й молодість та силу повертала. Ідуть до джерела старі, а вертаються парубками. Називали те джерело «Молодильним», а нині воду з цього джерела називають Царичанською. Всьому світові відомі й інші цілющі українські води «Миргородська», «Дніпропетровська», «Трускавецька», «Нафтуся» та багато-багато інших. Ці води створила сама природа.
«Як очищують воду?»
Вода на Землі проходить через велику кількість фільтрів – земну кору, атмосферу, біосферу. Але людство весь час задавалось питанням, чи можна штучно очистити воду. Було винайдено безліч способів. Найпростіший для нас – пропустити воду через фільтр. Але ж не завжди при собі є такий прилад. Тому, спостерігаючи за природою, люди винайшли інші способи зробити воду чистою. Ось деякі з них:
  • російські землепрохідники в тундрі болотну воду очищали листям горобини. Якщо покласти їх у воду, то вже через 2 години запах та присмак болотної води зникали і бактерії повністю гинули;
  • також можуть очищати воду від різних забруднень та бактерій гілочка черемхи, кора вільхи;
  • біля криниць обов’язково садили дуб;
  • відомий спосіб очищення сріблом. Таку воду називають живою.
  • дуже корисною є тала та дощова вода;
  • при кипінні води гинуть шкідливі мікроорганізми;
  • в Німеччині дуже популярними є саморобні фільтри. Щоб їх виготовити, треба покласти на дно склянки з проробленими дірочками декілька шарів вати, піску та деревного вугілля. Проходячи через такий фільтр, вода звільняється від хлору, йоду, пестицидів, мікроорганізмів, зникає неприємний запах. Шари треба міняти лише 1-2 рази на рік, а коштують такі фільтри 10-15 євро.
2. Завдання
Провести дослід 1
«Скільки води витрачаємо за день і я чи можна зекономити її?»
Перший день.
Закрий стік у раковині. Пусти воду, як це ти завжди робиш. Виміряй і запиши, скільки води ти використав для:
1.Чищення зубів.
2.Миття рук та обличчя.
Загальна кількість води, використаної першого дня .
Другий день.
Спробуй зекономити: використай менше води для 1 та 2, але залишайся таким же чистим.
1.Чищення зубів.
2.Миття рук та обличчя.
Загальна кількість води, використаної другого дня.
Результати.
Вода, використана першого дня.
Вода, використана другого дня.
Загальна кількість зекономленої води _.

Дослід 2
1.     Якщо з крану капає вода (не до кінця закручений кран)
Підставити  пустий посуд.
Зливати воду до великої ємкості.
Порахувати витрати води.
- Скільки води витече дарма?(за день, місяць)
Важливі факти (Виготовити табличку біля умивальника)
Якщо вода крапає з крана, то за 1 хвилину з нього витікає трохи більше, ніж пів літри води, а за місяць - 400 л води. А скільки ж літрів витече за рік? А якщо цих краплин буде 5, 10, 20 за хвилину? Результати обчислень вражаючі!
А ось наприкінці 19 століття ідеальною вважалася витрата 12,5 відер на 1 людину за добу, середня витрата – 40-50 літрів.
А вже наприкінці 20 століття добова потреба людини в питній воді за звичайних умов складала 111, 35 літри на добу.
Висновки
- Кожен з нас тепер буде економно використовувати воду у своїх цілях.



Немає коментарів:

Дописати коментар