неділю, 9 липня 2017 р.

До 100-річчя з дня народження В.Сухомлинського

Звуки [с], [с′]. Позначення їх буквами С, с («ес»)


Навчання грамоти (читання)
Тема. Звуки [с], [с′]. Позначення їх буквами С, с («ес»)
Мета: ознайомити учнів з буквою С («ес»), її звуковим значенням; формувати вміння виконувати синтетичні та аналітичні дії зі звуками; вчити читати склади, слова з новою буквою, працювати з анаграмами, вдосконалювати навички звукового аналізу слів; розвивати мовлення, мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи та близьких людей.
Обладнання: малюнки до загадок, макет сонечка, фішки для звукових моделей, зошити, плакат «Правильно сиди під час письма».
Хід уроку
I. Організаційний момент
Учитель перевіряє наявність на партах у дітей необхідного при­ладдя, готовність учнів до уроку.
II. Мотивація навчальної діяльності
— До нас на урок завітала гостя. Відгадавши загадку, ви на­звете її.
1 Відгадування загадки
Що воно за дивна птиця —
Світла денного боїться.
Дзьоб гачком, великі очі,
І не спиться їй щоночі.
Ху-ху-ху! — кричить вона.
Відгадали? Це... (сова).
— Сова принесла листа, але по дорозі загубила ключик. Щоб його знайти, потрібно виконати завдання.
2 Звуко-складовий аналіз слова-відгадки
— Хором назвіть перший звук у слові. (У цей момент випадає ключик.)
— Як ви гадаєте, який звук ми будемо сьогодні вивчати?
III. Повідомлення теми і завдань уроку
Учитель, зачитуючи листа, ознайомлює дітей із темою уроку та за­вданнями.
Дорогі діти!
Вітає мудра вас Сова.
Навчаю учнів також я;
Не хлопчаків і не дівчат,—
Пташок, комах, також звірят.
Усі вони старанні, здібні,
Завжди уважні і активні.
Вивчали звук [с] учора ми.
Сьогодні вивчіть його ви.
Завдання вам передаю,
Бажаю успіху. Угу!
— Завдання виконаємо ми?
— Тож часу не гаймо, почали.
IV. Ознайомлення з новим звуком
1 Виділення звуків [с], [с]
Сіло сонце на сосну,
Сонно мовило: «Засну!»
Сосни сонечко гойдали.
Сосни сонечко благали:
— Сонце, сонечко, не треба,
Стане темно нам без тебе!
2. Артикуляція звуків [с], [с], віднесення їх до приголосних
3. Аналітико-синтетичні вправи
1) Гра «Утвори склад»
Учитель називає звуки, учні утворюють з них склади.
2) Гра «Назви звуки»
Учитель називає склад, учні називають звуки, які його утво­рюють.
3) Гра «Мікрофон по колу»
Учні добирають свої слова з новими звуками.
4) Робота в парах
— Серед предметів, зображених на малюнках, виберіть тільки ті, в назвах яких ми чуємо звуки [с] та [с′].
V. Фізкультхвилинка
Станем струнко! Руки в боки!
Пострибаєм, як сороки,
Як сороки білобоки —
Стрибу-стрибу! Скоки-скоки!
А тепер, як жабенята,
Хочем трохи пострибати.
Ква-ква-ква! Ква-ква-ква!
Щоб спочила голова.
VI. Ознайомлення з новою буквою
1. Розгляд букви. Аналіз її графічної будови. Добір предметів з навколишнього середовища, схожих на букву с
Сіра гуска їсть овес
І сичить сердито: «Ес-с-с!»
Сіра гуско, не сварись!
Ось ця буква «ес», дивись:
Як пиріг-маківничок,
Наче місяця ріжок.
В. Гринько
2. Місце букви в касі
3. Повторення правил сидіння за партою, вимог щодо того, як тримати ручку та розміщувати зошит під час письма
4. Друкування літер С, с у зошитах
5. Читання складів з вивченою буквою
На дошці — малюнок сонечка, в середині буква с, на промінцях — а, о, і, и, у. Під керівництвом учителя діти читають прямі та обернені склади.
VII. Робота з Букварем
1. Робота за сторінкою підручника (с. 42–43)
2.Робота з твором  В.О.Сухомлинського «Хто кого веде додому»
Хто кого веде додому
     У дитячому садочку хлопчики-однолітки Василько і Толик. Обом по п'ять років, їхні матері працюють. Коли повертаються з роботи, заходять у дитячий садочок. Мати одягає Василька, бере його за руку й каже:
- Ходімо, Васильку, додому.
А Толик одягається сам, бере маму за руку й каже:
- Ходімте, мамо, додому.
Дорогу перемело. Є тільки вузенька стежечка серед снігових заметів.
Мати Василькова йде по снігу, а син стежечкою. Бо мама веде Василька додому.
Толик йде по снігу, а мати стежечкою. Бо Толик веде маму додому.
     Минуло дванадцять років. Стали Василько й Толик сильними, стрункими, красивими юнаками.
Якось занедужала тяжко Василькова мати.
Того самого дня важко захворіла і Толикова мати.
Лікар жив у сусідньому селі за кілька кілометрів. А було це взимку, дорогу засипало снігом.
Василько вийшов за ворота, глянув на сніг та й каже:
- Хіба можна по такому снігові йти?
Постояв трохи Василько й повернувся до хати.
А Толик пішов глибоким снігом у сусіднє село й повернувся з лікарем.
- Хто в цьому оповіданні самостійний?
- Як Толик дбав про рідних: коли був у дитячому садку і коли   виповнилося йому дванадцять років?
- Хто вам сподобався? На вашу думку, хто  справжній син?
- Як ви доведете свою самостійність? Адже ви вже школярі.
 - Дайте назву оповіданню, щоб в слові був звук [с]. (Сини), (Самостійний),(Справжня людина)…
- Хто зможе викласти з літер слово син?
- Скільки звуків в цьому слові?
3. Робота зі скоромовкою.
Спить сам собі сом.
Спати самому солодко сому.
4. Робота зі складовою таблицею
— Назвіть звуки, які позначають букви в червоних кружечках.
— Назвіть звуки, які позначають букви у синіх кружечках.
— Прочитайте надруковані склади.
Читання складів по горизонталі, по вертикалі з нарощуванням темпу.
а) Читання колонок слів
б) Читання хором
в) Читання підкреслених складів
   г) Читання односкладових слів
VІІІ.Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)
Сидять маленькі совенята.
Раз — розплющили оченята.
Подивилися навколо.
Потім — вгору і додолу.
Оченята — блим, блим, блим!
Відпочити треба їм!
Вправо, вліво оченята
Повертали совенята.
Совенята будуть спати,
А ми будемо читати.
ґ) Читання слів зі складом со
д) Читання слів, що позначають один предмет
е) Читання слів, що позначають багато предметів
5. Робота в парах
Учні працюють з анаграмами, використовуючи розрізну азбуку.
6. Розгляд ілюстрації (с. 43)
— Кого ще навчає мудра Сова?
— В назві якої тварини чуємо вивчений звук?
— Як ви гадаєте, де живуть учні мудрої Сови?
— Поміркуйте. Дайте назву цьому малюнку.
VIII. Підсумок уроку
— З якими новими звуками ви ознайомилися на уроці?
— Дайте характеристику цим звукам.
— Назвіть букву, якою вони позначаються.
   Яке із завдань мудрої Сови вам найбільше сподобалось?
   Як називалося оповідання В.Сухомлинського?



Немає коментарів:

Дописати коментар