субота, 17 червня 2017 р.

Ідеї В.О.Сухомлинського Опис досвіду

В.О.Сухомлинський увійшов в історію вітчизняної педагогіки як видатний педагог-гуманіст, який утверджував самоцінність дитячої особистості, необхідність зосередження педагогічного процесу на  потребах розвитку творчих сил кожної дитини у різних видах діяльності , виховання на засадах загальнолюдських та національних цінностей. Ця  благородна і дуже складна місія гуманної педагогіки реалізована у спадщині  Василя Олександровича багатопланово і водночас цілісно.
Однією з найважливіших складових педагогічної системи Сухомлинського є теоретичне обґрунтування і практичне втілення шляхів розвитку дитини у навчально-виховному процесі.
У спадщині Сухомлинського проблема розумового розвитку постає як  категорія педагогіки, психології, філософії. У працях « Виховання особистості в радянській школі», «Сто порад вчителеві», «Павлиська середня школа», «Розмова з молодим директором», у статтях «На трьох китах», «Гармонія трьох начал», «Розумова праця в процесі навчання» , «Розвиток індивідуальних здібностей і нахилів учнів», «Вчити вчитися» , «Урок і знання» та інших В.О.Сухомлинський з різних точок зору  розглядає проблему розумового розвитку учнів.
Особливе значення мають ідеї Сухомлинського для початкової школи, яка нині перейшла на новий зміст і структуру освіти. Отже  ми маємо зберегти і розвинути всі ті надбання, які залишив нам видатний педагог.
Звертаючись до праць Сухомлинського, коротко можна визначити  основні шляхи і засоби розвитку особистості молодших школярів.
Повноцінне навчання, у якому цілеспрямовано розвивається особистість  учня за В.О.Сухомлинським передбачає:
1)                    врахування вчителем психофізіологічних особливостей  даного віку;
2)                        визначення вчителем перспективних цілей розвитку творчих здібностей кожного учня;
3)                     турботу про фізичне й емоційне здоров'я вихованців;
4)                     досягнення тісного взаємозв'язку мовленнєвої, трудової діяльності молодших школярів;
5)                     проведення уроків мислення в природі;
6)                     систему творчих робіт з розвитку мовлення;
7)                     стимулювання інтелектуальних та естетичних почуттів дитини.
Різними способами, а найчастіше образним словом, В.Сухомлинський доводив взаємозв’язок духовного і матеріального життя людини з природою. Підтвердженням цього є яскраві вислови педагога: «Природа – колиска дитячої думки і треба прагнути, щоб кожна дитина пройшла школу дитячого мислення серед природи. Описи В.Сухомлинського уроків серед природи, які знайшли послідовників серед педагогів різних країн світу, - це вже класика всесвітньої педагогіки, яка широко втілюється українськими вчителями.
        Твір за спостереженням – це самостійно складений учнем в усній чи
письмовій формі текст на основі живого, безпосереднього досвіду дітей.
набутого в результаті праці, екскурсії, походів, власних спостережень за подіями та явищами навколишнього світу.
Працюючи над проблемою розвитку творчого мислення, я вирішила скористатися порадою Василя Олександровича щодо запровадження в практику уроків серед природи. Адже вони синтезують такі завдання:
      - розвиток уміння спостерігати ( виділяти ознаки, знаходити спільне і відмінне, істотне і неістотне, розкривати причиново-наслідкові зв'язки, узагальнювати);
     - збагачування мовлення учнів засобами художньої виразності;                      - формування вміння зв'язно розповісти, описати або поміркувати про те, що бачили.
Тема уроку: Складання тексту-розповіді з еле­ментами опису на тему "Перші весняні квіти". (3 клас)
 Мета:
     Спостереження за весняними квітами. Добре, якщо неподалік є ліс і там можна провести спо­стереження. Якщо ж немає такої можливості, вчитель готує малюнки із зображенням весняних квітів - підсніжників, пролісків, мати-й-мачухи (підбілу).
       Звучить музика, яка символізує пробудження весни. На дошці - малюнки і живі квіти.
-Подивіться, яке диво перед вами - весняні квіти.
Любов і ніжність струменіє,
Чарівність, неповторне диво.
 І кожна квітка серце гріє,
 Щоб на землі жилось щасливо.
-Які з цих квітів вам найбільше подобаються? Чому?
Постановка мети уроку.
-Діти, наше завдання не тільки помилуватися цим дивом, а й скласти текст-розповідь про кожну із цих квіточок. А от про які квіти ми будемо складати твори, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадки.
Я найперша зацвітаю
Синім цвітом серед  
 Відгадайте, що за квітка,
мене не стане влітку.
Стала на поляні
 В жовтім сарафані.
 Підросте - всміхнеться,
Для вітрів вбереться
В платтячко біленьке,
Пишне та легеньке.
Хто вона?
(Підбіл, або мати-й-мачуха).
З-під снігу з’явився.
Прокинувсь від сну.
Усіх запросив зустрічати весну.
                                      (Підсніжник)
3. Бесіда про весняні квіти.
Подивіться на групи слів.

               

Блакитні                                           небесні                                             сині
                                                            ?
Веселі                                                  чарівні                                        радісні

 


-  Яку з названих квіточок можна описати словами першої рамочки?
Вчитель вписує у рамочку слово підсніжник.
Так вписуються слова підбіл і проліски.
-      Дайте відповідь на запитання.
Чому весняні квіти називають сильними,сміливими, ласкавими?
(Сильні, бо пробивають товщу снігу. Сміливі, бо не бояться морозу. Ласкаві, бо несуть перший подих весни, прикрашають сонну землю).
-           Де з являються:  підсніжники, проліски,  підбіл?(в лісі на узліссі,на галявинах, в урочищах, на прогрітих берегах річок)
- Які дієслова можуть розказати про ті дії, що їх виконують весняні квіти?
(Пробиваються, виставляють, зацвіли, усміхаються, заглядають, чарують, дивляться).
- Хто цілує їх личко? (Промінці сонця).
- Кому вони усміхаються? (Нам з вами).
- Як треба ставитись до весняних квітів? (Милу­ватись, але не рвати, бо знищуємо їх кореневище).
4.Складання речень про кожну з цих квіток.
-  Нумо розкажемо про кожну з названих нами квіточок.
(Діти складають по 2-3 речення про підсніжники, підбіл, проліски).
5.Прослуховування уривка художнього тексту, близького за змістом до теми, яка розглядається.
Блакитними очима дивиться мені в очі весна. Вона ще молода, ніжна, усміхається святково й чисто, в її ледь чутному диханні — збудлива таємниця свіжості, краси природи, що завжди відроджується і відро­джується. (Є. Гуцало).
-Де тут зачин? У яку тему розмови нас вводить автор? У якій частині розкривається ця тема? Як поєднується перше речення з наступними (весна - вона - її).
6. Складання плану майбутнього тексту.
— Складімо розповідь з елементами опису про підсніжники, підбіл і проліски.
- Пригадайте, з яких частин складається текст- розповідь.
Вчитель вивішує схему.
Розповідь:Початок дії, її розвиток, кінець дії.
- Поміркуймо, з яких пунктів може складатися план нашого тексту. (Діти називають).
- Подивіться і доповніть пункти плану, який я вам пропоную.
План
1.Іде по землі ....................  (весна).
2.... (підсніжники) - перші квіти весни.
3.Гарячі сонечка ... (підбілу).
4.... (проліски) - квіти душі.
7.Усне складання тексту.
-Як краще розпочати текст?
-Як перейдемо до розповіді про підсніжники?
-З чого почнемо абзац про мати-й-мачуху?
- Яким може бути абзац про проліски?
- Як закінчимо текст?
Два-три учні розповідають текст повністю. Інші - доповнюють.
8.Орфографічна підготовка.
- Діти, зверніть увагу на орфограми в таких словах весна, земля, сонечка, усміхаються.
- Ще раз подивіться, як пишуться назви квітів, про які будемо розповідати.
 9. Запис тексту.
Слабшим учням пропонуються картки з такими початками абзаців.
Іде по землі тепла і радісна весна
На пригрітих ...
      Весна зігріла і схили річок.
       Там …
       А коли сонце піднялося у небесній блакиті, ...
       Квіти –це душа землі. Вони…
10.Самостійна робота учнів.
11.Перевірка записаного.
Підсумок уроку.
 На думку В.О. Сухомлинського, природа лежить в основі дитячого мислення, почуттів та творчості. Видатний педагог вважав, що формувати в дитини ставлення до рідного краю як частки природи слід починати з раннього віку.
       Крім того, значну увагу приділяв Василь Олександрович у своїй шкільній системі виховання дітей на лоні природи (школа під блакитним небом). Педагог вважав, що «... дуже важливо не допустити, щоб шкільні двері закрили від свідомості дитини оточуючий світ». [1, ст. 133]. Два рази на тиждень «... ми йшли в природу – вчилися думати» [1, ст. 133] – зазначає у своїй роботі «Серце віддаю дітям» В. Сухомлинський. Велику спадщину щодо виховання молодших школярів через світ природи залишив нам видатний педагог В.О. Сухомлинський. Він надавав особливого значення впливу природи на формування, становлення та розвиток особистості дитини молодшого шкільного віку. «Людина була і завжди залишиться сином природи, і те, що ріднить її з природою, повинно використовуватися для її залучення до багатств духовної культури, – казав Сухомлинський. – Світ, що оточує дитину, це, насамперед, світ природи з безмежним багатством явищ та невичерпною красою. Я бачу виховний сенс у тому, щоб дитина бачила, розуміла, відчувала, переживала, осягала велику таємницю життя в природі...» [1, ст.15].
Урок під небом
Тема: Перші сніжинки.
Мета: Дати дітям перші уявлення про зимові опади. Вчити спостерігати за явищами природи; фантазувати, збагачу­вати свою мову новими словами, писати казки. Виховувати любов до природи.
Місце проведення. Шкільне подвір'я.
Одного осіннього дня на подвір'ї несподівано почали кружляти сніжинки. Великі, легенькі. Весело літали вони в повітрі, ніби танцювали. Так народила­ся наступна сторінка «Книги рідної природи».
- Діти, відгадайте загадку.
Біле, як сорочка.
Пухнасте, як квочка.
Крил не мас,
А гарно літає.
Що це за птиця, що сонця боїться? (Сніг).
- Чому ви думаєте, що це сніг? (Бо біле, як сорочка, пухнасте; крил не має, але гарно літає; сонця боїться...).
- Правильно. Ви мене переконали. А яка ж зараз пора року? (Кінець осені).
- Чи не здається вам, що цей день приблукав до нас із якоїсь іншої пори? А з якої? (Із зими. Бо сніг йде тільки взимку). Давайте подивимося, які ж ці перші вісники зими — сніжинки. (Пух­насті; великі; білі-білі; легенькі, як пу­шинки; летять групками, бо ще бояться всього). На кого вони схожі? (На білі мухи, білі пташенята, метелики, пух...).
- Звідки ж вони прилетіли? (З неба). Подивіться, яке небо? (Похмуре, серди­те, непривітне. По ньому пливуть темно- сірі хмарки і сиплять снігом).
- Класовод пропонує вихованцям послу­хати рядки з вірша М. Т. Рильського.
Білі мухи налетіли.
Все подвір'я стало біле.
Не злічити білих мух,
Що летять, неначе пух.
— Що нагадують сніжинки? Яку кар­тину уявляєш, слухаючи поезію? Діти, підставте рукавичку і спіймайте сніжин­ку, подивіться на неї. Скажіть, яка вона. (Всі вони візерунчасті, різної форми, схожі на срібні зірочки). А тепер зробіть так, щоб сніжинка сіла вам на руку. Що замість неї лишилося? (Крапелька во­дички). Тож із чого зроблена сніжинка? (З води). Хто ж її викував? (Мороз). Як же це відбувається? (Хмаринка пустить крапельку на землю погуляти або землю напоїти, а мороз тут як тут. Відразу, ще в повітрі, заморозить і викує з неї чарівну зірку). Подивіться: сідають сніжинки. Де ж вони діваються на землі? (Вони тануть і входять у землю, напувають її). А як ви думаєте, добре це чи погано? (Добре. Землі потрібна вода для майбутнього врожаю). (Напоять сніжинки землю вдосталь, прикриють теплою пуховою ковдрою, і хай вона собі спочиває у сні). А чому сніжинки тануть на землі? (Бо земля ще тепла. Мороз до неї ще не дійшов). Де швидше тане сніг, на землі чи на ялинці? (На землі).
Підготовка дітей до написання казки.
— Діти, подивіться навколо. Чи не здається вам, що ми потрапили у казку? Що роблять сніжинки? (Танцюють. Кружляють у танці. Літають своїми маленькими крильцями). Давайте уяви­мо, що ми сніжинки, і політаємо, покружляємо. Діти ведуть хоровод, спі­вають пісню на слова М. Вороного «Білесенькі сніжиночки».

     Погоджуюся, що такі уроки навчають учнів розуміти природу, піклуватися за збереження і примноження її багатств. Найважливіші умови виховання бережливого ставлення до природи – це пізнання та вивчення рідного краю, розвиток в учнів позитивних емоційних відчуттів до об’єктів навколишньої дійсності, активна практична діяльність. Пізнання та вивчення природи краю починаємо  зі спостережень у природі. Видатний педагог сформував низку порад щодо організації спостережень для підвищення їх ефективності: спостереження мають викликати почуття радості, супроводжуватися короткими, емоційно насиченими розповідями про об’єкт, що вивчається, а також необхідно звернути увагу на красу навколишнього світу.
   У своїй роботі «Серце віддаю дітям» Василь Олександрович дає вчителям таку пораду: «Ідіть у поле, у парк, пийте з джерела думки, і ця жива вода зробить ваших вихованців мудрими дослідниками, допитливими людьми і поетами». Він зазначає, що «вивести дітей на галявину, побувати з ними в лісі, в парку – справа значно складніша, ніж провести уроки» [1, ст. 15].  Видатний педагог наголошував на тому, що серед природи дитині треба дати можливість послухати, подивитися, відчути» [1, ст. 27].
   У своїй педагогічній діяльності В.О. Сухомлинський використовував «уроки мислення» серед природи, які умовно можна поділити на два види:
- логічного типу, що спрямовані на формування системи наукових знань про закономірності розвитку природи і розвиток пізнавальних здібностей дітей («Живе і неживе», «Неживе пов’язане з живим”» «Все в природі змінюється», «Сонце – джерело життя»);
- художнього типу, що сприяли розвитку естетичних відчуттів, емоційної пам’яті, образного мовлення, бережливого ставлення до природи («Перший зимовий ранок», «Світ квітів серед зими», «Сонце після літнього дощу», «Веселка над річкою», «Дванадцять відтінків вбрання осіннього лісу – як їх назвати»). 
     Так в нашій школі стало доброю традицією проводити уроки мислення серед природи.
 Уроки мислення серед природи
Тема: Осінні пригоди у нашому парку.
Мета: Ознайомити учнів з осінніми змінами у природі. Вчити спостерігати за барвами, звуками осінньої природи, зна­ходити дивне, казкове у звичайному, складати казки, розповіді за власними враженнями.
Місце проведення:парк.
І. Виразне читання віршів про осінь з метою створення емоційного настрою, активізації чуттєвого і слухового сприй­няття, уяви, збагачення образної лекси­ки.
- Яка зараз пора року? (Осінь).
- Як називають осінь? (Чарівницею, золотокосою, щедрою, багатою, золо­тою).
- Які вірші ви знаєте про осінь?
Ясне сонце не гріє,
Холодок повіва.
Засихає, жовтіє
На узліссі трава.
Осипаються клени,
Листя з дуба летить...
Лиш ялинка зелена
Серед лісу стоїть.
Г. Бойко
- Якими барвами розмалювала художниця-осінь дерева, трави? Що вабить око в осінньому лісі? Що навіває сум?
II. Колективні спостереження за при­родою в осінньому парку.
Учитель.
- Ми прийшли до парку, щоб знайти і розглянути осінні пригоди. Хто з вас спостережливий, той відразу помі­тить щось незвичайне. Тільки домови­мося один одному не заважати. Ось поряд стоять клени. Вони вже роздару­вали свої листочки. Всім дали: вітрові, землю-матінку укрили, їжачку на постіль кинули. А самі що тепер роблять? (Сплять солодким сном). Чому ж дерева не ростуть узимку? (Бо в них немає листочків. Узимку вони всі померзнуть). А осьде ялинка росте. Чому вона не скидає свого вбрання і в морози? (Бо в неї не листочки, а голочки. Вони морозу не бояться. І зима відразу вдягає на них білу шубку і білі рукавички). Діти, чи чуєте ви, неначе хтось вистукує? Давайте тихенько підемо на цей стук. (На дереві помічаємо дятла, що вистукує по стовбу­ру). Що робить дятлик? (Лікує дуба. Білочці хатку будує. Гострить свій дзьоб. Шукає собі їжу). Що ж, не будемо йому заважати. Ходімо далі. А хто із вас знає, де живе білочка? (Йдемо до дупла, до хатинки білочки). Що цікавого ви тут побачили? (Ось із горішка шкаралупки. А ось лусочки із шишок. Онде біля дупла грибочки висять). А де ж білочка? (Десь гуляє, бігає по парку, займається робо­тою). Тепер розійдіться по парку, мож­ливо, що якісь цікаві пригоди побачите. Тільки ходіть обережно, щоб не споло­хати пташину чи звірка.
III. Підсумок уроку.
Але не лише на уроках мови, читання,природознавства згадуємо про ідеї Василя Олександровича. На уроках музичного мистецтва звучить музика казок Сухомлинського.
На глибоке переконання В.О.Сухомлинського , доросла людина, заплющивши очі і згадуючи дитинство, має почути « далеку пісню, яка доноситься з лугу, пісню про те, як дозріває жито, пісню про вітер в широкому полі. На переконання педагога, дитинство неможливе без казки, гри, музики, рідної мови. Я дуже люблю спостерігати на уроках музичного мистецтва в початковій школі, як оживає творче мислення , як формується своєрідність дитячого сприйняття прослуханої музики, дивуюся образам, які малює в уяві кожен учень.
Хоч Сухомлинський не мав спеціальної музичної освіти, але у своїй літературно-педагогічній діяльності неодноразово порушував проблеми виховання дітей засобами музики.
«Музика, - вважав Василь Олександрович - могутнє джерело думки». Музична мелодія пробуджує у дітей яскраві уявлення, вона незамінний засіб виховання творчих сил розуму.
Так, слухаючи Твір Е.Гріга « У печері гірського короля на уроках музики в 3-му класі, діти малюють в уяві казкові печери, непрохідні ліси, добрих і злих істот. Вони прагнуть на папері втілити казкові образи, навіть най мовчазнішим хочеться говорити. Музика пробуджує енергію мислення у найінертніших дітей.
Особливе місце у творчій спадщині Сухомлинського посідає казка. А казок, присвячених музиці природи чимало. Їх використовую як на уроках музики так і на уроках природознавства та читання. Педагог переконливо довів, що основою виховання особистості є естетичне ставлення її до природи. « Людина стала людиною, коли почула шелест листя і пісню коника, дзюрчання весняного струмка дзвін срібних дзвіночків жайворонка в бездонному літньому небі, шелест сніжинок і завивання завірюхи за вікном, ласкавий плескіт хвилі й урочисту тишу ночі - почула і, затамувавши подих, слухає сотні й тисячі років музику життя».
Пориньте у дивовижний світ прекрасного таких казок:
« Бджолина музика»,
« Ой, який музика!»,
«Все співає в лісі»,
« Як дзвенять сніжинки»,
«Жайворонок і Сонце»,
« Пісню нікому не вбити»,
«Флейта й Вітер».
 «Бджолина музика»
З ранку до вечора на пасіці дзвенить бджолина музика.
Заплющиш очі — чуєш. немов струна бринить. Де ця стру­на? Може, у вуликах? Може, сидять там бджілки і грають на якомусь дивному інструменті? Бо бринить музика скрізь: і біля вуликів, і в саду, і в квітучій гречці, весь світ співає. І синє небо, і сонце — все співає.
А може, тоненькі струни у квітах ? Може, натягло їх сонце між пелюстками? Прилетить бджола до квітки, сяде між пе­люстками и грає на тих маленьких струнах маленькими лапками.
«ОЙ, ЯКИЙ МУЗИКА!»
У високому зеленому просі жив Цвіркун. Удень він ховався від сонця. А як тільки сонечко зайде — Цвіркун вилазить на високе стебло. Сяде на зеленому листку. Перед ним просо як ліс. Сяде и настроює свою скрипку. Бо Цвіркун — ой який музика! У нього співуча скрипочка. Доторкнеться до неї Цвіркун смичком — бри­нить дивна, чарівна музика. Слухають ту музику дерева і квіти. Слухають зайчики й мишенята. Слухає весь степ.
              ВСЕ СПІВАЄ У ЛІСІ
Весною ми ходили до лісу.
Зійшло сонце, подихнув легенький вітерець, і всі дерева в лісі заспівали. Кожне співало свою пісню.
Береза співала ніжну пісню. Слухаючи цей спів, хотілось пі­дійти до білокорої красуні, обняти її.
Дуб співав мужню пісню. Коли ми слухали цей спів, нам хоті­лося бути сильними, відважними.
Верба, що схилилась над ставом, заспівала задумливу пісню. Прислухаючись до цього співу, ми думали, що прийде осінь, та
опаде-осиплеться листячко з дерев.
Горобина співала тривожну пісню. Від цього співу набігала думка про темну ніч і бурхливу грозу, від якої гнеться тонка горобина, шукаючи захисту.
Ось які пісні почули ми в лісі.

«ЯК  ДЗВЕНЯТЬ СНІЖИНКИ»
Це було темного зимового вечора. Сонце сховалося за обрій. Зарожевів сніговий килим. Стаю тихо-тихо. Замерехтіли зорі в глибокому небі...
Раптом з півночі насунула чорна хмара. Пливе над снігами Потемнів сніговий килим. Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюсь до тихого снігопаду і чую ніжний дзвін. Немов десь далеко-далеко бринить велика кришталева чаша, до якої доторкається срібний молоточок.
Що воно дзвенить ? Іду, прислухаюся. Дзвін лине від малень­кої ялинки, що росте у нас на шкільному подвір’ї . Вслухаюся і дивуюся. То дзвенять маленькі сніжинки. Висять на ялинкових гілочках, доторкаються одна до одної, немов срібні дзвіночки. І дзвенять, дзвенять!
Аж місяць прислухається.
«ЖАЙВОРОНОК і СОНЦЕ»
У полі лежала сіра грудочка землі, присипана снігом до сонечка. Розтанув сніг. Пропливала над полем хмарка. Розсипалась дощем. Упала на сіру грудочку землі гаряча краплина води, в якій відбилося Сонечко. Перетворилася грудочка землі на сіру пташку — Жайворонка.
Злетів Жайворонок у небо. Спробував співати, а пісня ви- йшла поганенька. Полетів він до Сонця й просить:
- Сонечко. золотеє Сонечко, навчи мене гарної пісні.
- Бери цей золотий клубочок і тягни до зеті, — каже Со­нечко. Узяв Жайворонок золотий клубочок і полетів до землі. Потяглася за ним тонка-тонесенька золота ниточка. За- звуча­ла чудова пісня.
З того часу рано-ранесенько Жайворонок підлітає до Сонеч­ка, і воно дає йому клубочок золота. Тягне золоту ниточку Жай­воронок над полями — і чують люди чарівну пісню. Співає бла­китне небо, співає золота пшениця, співає цілий світ. Як гарно!



«ПІСНЮ НІКОМУ НЕ ВБИТИ!»
У Країні Зелених Луків жив веселий народ-співун. Він виро­щував хліб і співав пісень. У кожного жителя була маленька сопілочка.
Та ось у Країну Зелених Луків відкілясь прийшов Живоїд - Ненависник Радості. Як тільки хто заспіває або заграє на со­пілці, він підкрадається, хапає пісню — і в рот. Ось чому прозва­ли його Живоїдом. Там, де він проходив, помирали пісні.
Усі пісні проковтнув Живоїд. Залишилась у Країні Зелених Луків лише одна сопілка — маленький хлопчик закопав її в землю і пошепки сказав:
— Помовч, і тоді ми з тобою переможемо Живоїда.
Усе мовчить у Країні Зелених Луків. Радіє Живоїд — Нена­висник Радості. І сонечко більше не сяє...
Раптом там, де хлопчик закопав сопілку, зазеленіла, заколо­силася пшениця. Заспівали колоски, як сопілки. Співає земля, співає небо, співає вся Країна Зелених Луків. Зраділи люди, вирізам нові сопілки і заграли
А Живоїд — Ненависник Радості лежав на осонні, об об'ївшись пісень. Почув, як усе співає, і лопнув від злості.

«ФЛЕЙТА  ТА   ВІТЕР
У саду на лавці сидів Музикант. Він грав на флейті. До його чудової пісні прислухалися і пташки, і дерева, квіти. Навіть Ві­тер приліг під кущем і з подивом слухав гру на флейті.

Грав Музикант про сонце в блакитному небі, про біленьку хмаринку, про сіреньку пташку — Жайворонка — і про щасливі дитячі очі .Замовкла пісня, поклав Музикант флейту на лавку і пішов до хати. Підвівся Вітер з-під куща, прилетів до флейти та й подув з усієї сили. Загула флейта, мов осіння негода під стріхою. Подув Вітер ще дужче, а флейта не грає — гуде та й гуде.« Чому ж це так ? — думає Вітер. - Адже я залюбки можу вирвати дуба з корінням, скинути дах із хатини. Чому ж флей­та не підкоряється мені — не грає?
Література:1.Сухомлинский В.А. Трилогия, издание второе («Сердце отдаю детям», «Рождение гражданина», «Письма к сыну») / В. А. Сухомлинский. – К.: Радянська школа, 1987. – С.15–234, 235–477, 479–536.


середа, 14 червня 2017 р.

Ідеї Сухомлинського в сучасній школі

Виховна година в природі, "під голубим небом"


Про що розповідає дерево?

                                                       
                                                            Що з корою? Чи відчуваєш біль?

                                                       
                                                    У кожного є свій друг в парку

                                                  Відсвяткуємо разом іменини    
                                                   
                                                 
                                                       З ким  іще товаришуєш?

                                                     
                                                  Моє улюблене деревце, додай мені життєвих сил!

вівторок, 13 червня 2017 р.

Ідеї Сухомлинського в сучасній школі

Дидактичний матеріал для уроків читання та мови (3-4 клас)
(за творами В.О.Сухомлинського)
Картка1.
Петрик, собака і кошеня

           Маленький хлопчик Петрик ішов стежкою в сад. Бачить, біжить назустріч чорний кудлатий собака.
Петрик злякався, хотів тікати. Та раптом до його ніг притулилося маленьке кошеня. Воно втекло від собаки й просило Петрика: «Захисти мене, хлопчику, від цього страшного звіра».
Стоїть Петрик, дивиться на кошеня, а воно підняло голову до нього і жалібно нявчить.
Собака зупинився, злякано подивився на Петрика й сховався в кущах.
Завдання:
1.Прочитати.
2. Скласти план.
3.Переказати

                                                      Картка 2.
Конвалія в саду
            Петрик уранці прийшов у сад і побачив конвалію. Зачарований дивною красою квітки, хлопчик довго стояв перед нею. «Зірву квітку, поставлю в вазу на столі, – подумав Петрик. – Красиво буде в кімнаті».
Він простяг руку, щоб зірвати квітку, та враз уявив собі: що ж станеться із садом без конвалії? Затулив долонями квітку, і в саду стало похмуро й незатишно. На зелені листки впала сіра тінь, замовкли пташки.
Петрик відтулив квітку, і на деревах знов почувся пташиний спів.
«Он яка ти, дивовижна квітко, – подумав Петрик. – Хіба ж можна тебе зривати й нести до кімнати?»
Завдання:
1.Прочитати.
2. Скласти план.
3.Переказати.

                                                      Картка 3.
Хлопчик і сніжинка

          З неба летіла додолу сніжинка. Вона була ніжна, легка, прозора, мов пушинка. І красива, мов зірка.
На землі стояв хлопчик. Він бачив, як падає сніжинка, і думав: «Ось вона впаде комусь під ноги і її затопчуть».
–  Ні, не треба падати сніжинці на землю, не треба її затоптувати.
Хлопчик простягнув долоню. Він хотів приголубити сніжинку, а вона впала на добру, теплу його руку й розтала. Хлопчик із жалем дивиться на долоню. А там блищить крапелька, мов сльозинка.

Завдання:
1.Прочитати.
2. Скласти план.
3.Переказати.

                                                Картка 4.
Через потік

            Андрійко і Ніна, школярі-першокласники, поверталися із школи.
На шляху був ярок. А припекло сонце, розстанув сніг, і ярком потекла вода.
Шумить бурхливий потік. Стоять перед потоком Андрійко й Ніна.
Андрійко швидко перебрів через потік, став на протилежному березі. Подивився хлопчик на Ніну, й соромно йому стало. Бо він вже в чобітках, а Ніна – в черевичках. Як же вона перебреде?
«Ой, як недобре я зробив, – подумав Андрійко. – Чому я не зразу побачив, що Ніна в черевичках?» Андрійко перебрів потік назад, підійшов до Ніни і каже:
–       Це я хотів довідатися, чи глибоко. Бо переправлятися будемо вдвох.
–       Як? – здивувалася Ніна. – Адже я в черевичках.
–       Сідай мені на спину, – сказав Андрійко.
Ніна сіла на спину Андрійкові, і хлопчик переніс її.

Завдання:
1.Прочитати.
2. Скласти план.
3.Переказати.

                                                                           Картка 5.
Як котові стало соромно

            Вийшов кіт на поріг. Мружиться від ясного сонечка.
Раптом чує – горобці зацвірінькали. Принишк кіт, насторожився. Тихенько почав пробиратися до паркана. А там сидять горобці.
Підповз аж до паркана та як стрибне. Хотів горобця схопити. А горобчик – пурх та й утік. Кіт перелетів через паркан та в калюжу й впав. Вискочив мокрий, брудний.
Іде кіт додому. Соромно йому. А горобці позліталися з усього подвір’я, літають над невдахою і цвірінькають. То вони сміються.

Завдання:
1.Прочитати.
2. Скласти план.
3.Переказати.

                                               


                                                           Картка 6.

 Фіалка і бджілка

        Подружили бджілка і фіалка. Фіалка в полі дивилась на світ своїм радісним фіолетовим оком. А бджілка жила у вулику. Багато разів на день прилітала бджілка до фіалки – брала пилок і нектар. Раділа фіалка своїй подрузі.
Та ось прилетіла бджілка, дивиться, а фіалка закрила свою квітку, схилила журливо голівку.
–       Чому це ти, фіалко, зажурилася? Чому квітку свою закрила? – питає бджілка.
–       Ой, лети, бджілко, додому, бо негода наближається. Буде великий дощ.
Прилетіла бджілка додому. І справді, пішов дощ.

Завдання:
1.Прочитати.
2. Скласти план.
3.Переказати.

                                                         Картка 7.
Осінь принесла золотисті стрічки

         Ростуть над ставком дві берези. Стрункі, високі, білокорі. Опустили берези зелені коси. Віє вітер, розчісує їх. Тихо шелестять листям берези. То вони про щось розмовляють.
Однієї ночі стало холодно. На траві заблищали білі кристалики льоду. Прийшла до беріз осінь. Принесла їм золотисті стрічки. Вплели берези стрічки в зелені коси. Зійшло сонце. Розтопило кристалики льоду. Подивилося сонце на берези й не впізнало їх – у зелених косах золоті стрічки. Сміється сонечко, а берези сумують.

Завдання:
1.Прочитати.
2. Знайти 5 речень, визначити головні члени речення.
3.Підкреслити.

                                                 Картка 8.

Найледачіший у світі кіт
            Лежав на столі кіт. Дівчинка поставила перед ним дві тарілки - одну зі сметаною, другу - з молоком.
Кіт подумав: це дівчинка принесла мені частування. Але що краще: сметана чи молоко? Кіт збирався подумати, що краще, але не міг думати - такий він був ледачий.
Коли це у відчинене вікно залетів горобець. Залетів, сів на стіл i клює там якісь крихти. Тепер перед Котом було вже три смачні речі: сметана, молоко i горобець. Та xiбa легко зважитися, що з цих трьох речей найсмачніше? Кіт збирався подумати, що ж найсмачніше, але думати було важко. Він заплющив очі и заснув.
Це був найледачіший у світі Кіт.

Завдання:
1.Прочитати.
2. Знайти 5 речень, визначити головні члени речення.
3.Підкреслити.

                                               Картка 9.

 Як метелик плавав у ставку
Оповідання
              Летів білий метелик над ставком. А хтось кинув у воду червону квітку. Пливе квітка. Побачив метелик червону квітку. Сів на неї, сидить, крильцями водить. Квітка пливе, і метелик пливе. Летить ластівка над водою, дивується: «Що це таке? Як метелик навчився плавати?» Доторкнулась ластівка крилом до води. Сколихнулась вода, сколихнулась квітка, загойдався метелик. Весело йому пливти в ставку.

Завдання:
1.Прочитати.
2. Знайти 5 речень, визначити головні члени речення.
3.Підкреслити.

                                             Картка 10.
Маківка і джміль
       Увечері Макова квітка стулила пелюстки. Спить цілу ніч Маківка. Уже і день настав. Уже і сонце зійшло, а вона все спить, не розтуляє пелюсток. Коли це десь з-за яблуні вилетів волохатий Джміль. Летить, гуде. Почула квітка, що Джміль наближається і розкрилася. Прилетів Джміль та й сів між пелюстками. Радіє Макова квітка, бо тепер повна коробочка маку буде! Ось чому Маківка так довго не розтуляла пелюсток. Вона на чекала Джмеля.

Завдання:
1.Прочитати.
2. Знайти 5 речень, визначити головні члени речення.
3.Підкреслити.

                                             Картка 11.
   Білі полотна
       Це було восени. Світили зорі. Тихо стояв ліс. Заснули пташки. Перед самим світанком прийшла до лісу бабуся Морозиха.Принесла білі полотна, розіслала на зеленій траві. Забіліли галявини, аж посвітлішало в лісі. Сіра сова думала, що вже ранок, та й заховалася під сучок.Зачервоніло небо на сході. Зійшло сонечко. Де ж поділися білі полотна? Немає. Блищать на траві срібні крапельки роси. Де ж бере бабуся Морозиха стільки білих полотен? Чи принесе вона їх і цієї ночі? І хто їх тче – білі полотна?

Завдання:
1.Прочитати.
2. Знайти 5 речень, визначити головні члени речення.
3.Підкреслити

                                                      Картка 12.
Метелик і квітка
Летів білий метелик над річкою. А хтось кинув у воду червону квітку. Пливе квітка. Побачив метелик червону квітку. Сів на неї, сидить, крильцями водить. Квітка пливе… І метелик пливе.
Летіла над водою ластівка, здивувалася. Коли це метелик навчився плавати? Доторкнулась ластівка крилом до води. Сколихнулсь вода. Сколихнулась квітка. Загойдався метелик. Весело йому річкою пливти.

Завдання:
1.Прочитати.
2. Знайти 5 речень, визначити головні члени речення.
3.Підкреслити

                                                    Картка 13.
Як здивувався Мурко
Був собі у бабусі старий-престарий кіт Мурко. Лежить Мурко проти сонця, гріється. Заплющивши очі, спить, поклав голову на лапки. Тільки хвостиком махає, мух відганяє.
На подвір’ї ходило курча. Воно відбилося від квочки й жалібно пищало. Побачивши кота, замовкло. Підійшло тихенько до нього, притулилося й очі закрило. Тепло йому біля котового кожушка.Мурко відчув, що до нього хтось притуляється. Розплющив очі – курча. І здивувався: та й сміливе ж яке!
Дивиться Мурко на курча, дивується й не знає, що йому робити. Чи налякати курча, щоб утеко, чи хай собі гріється?

Завдання:
1.Прочитати.
2. Скласти 5 запитань до тексту.

                                              Картка 14.
Петрик, собака і кошеня

Маленький хлопчик Петрик ішов стежкою в сад. Бачить, біжить назустріч чорний кудлатий собака.
Петрик злякався, хотів тікати. Та раптом до його ніг притулилося маленьке кошеня. Воно втекло від собаки й просило Петрика: «Захисти мене, хлопчику, від цього страшного звіра».
Стоїть Петрик, дивиться на кошеня, а воно підняло голову до нього і жалібно нявчить.
Собака зупинився, злякано подивився на Петрика й сховався в кущах.

Завдання:
1.Прочитати.
2. Скласти 5 запитань до тексту.

                                              Картка 15.
Конвалія в саду

Петрик уранці прийшов у сад і побачив конвалію. Зачарований дивною красою квітки, хлопчик довго стояв перед нею. «Зірву квітку, поставлю в вазу на столі, – подумав Петрик. – Красиво буде в кімнаті».
Він простяг руку, щоб зірвати квітку, та враз уявив собі: що ж станеться із садом без конвалії? Затулив долонями квітку, і в саду стало похмуро й незатишно. На зелені листки впала сіра тінь, замовкли пташки.
Петрик відтулив квітку, і на деревах знов почувся пташиний спів.
«Он яка ти, дивовижна квітко, – подумав Петрик. – Хіба ж можна тебе зривати й нести до кімнати?»

Завдання:
1.Прочитати.
2. Скласти 5 запитань до тексту.

                                              Картка 16.

Як бджілка знаходить квітку конвалії

Вилетіла з вулика бджілка. Літає над пасікою й прислухається. Чує, десь далеко-далеко дзвенять голосні дзвіночки. Летить бджілка на музику дзвіночків. Прилітає до лісу. А то дзвонить квіти конвалії. Кожна квітка – маленький срібний дзвіночок. У середині – золотий молоточок. Б’є молоточок по сріблу – лунає дзвін – аж до пасіки лине. Ото так конвалія кличе бджілку. Прилітає бджілка, збирає з квітки пилок та й каже:
–       Дякую, квіточко…
А квітка мовчить. Вона лише зніяковіло  опускає голівку

Завдання:
1.Прочитати.
2. Скласти 5 запитань до тексту.

                                              Картка 17.
Їжачок і світлячок

Ішов лісом їжачок. Ніс яблуко на своїх голках. Раптом бачить – щось світиться, а то такий пеньок. «Дай, – думає їжачок, – візьму шматочок пенька, буду ввечері світити, бо діти маленькі в темряві бояться». Узяв він світлячка, приніс додому. Світліше стало в гнізді у їжачка. Дітки-їжаченята зраділи:
 –  Ой, як світло тепер у нас. Будемо малюнки розглядати.

Завдання:
1.Прочитати.
2. Скласти 5 запитань до тексту.

                                              Картка 18.
Жаба, що співала по-журавлиному

Сподобалося жабі, як журавель співає. Сидить вона в болоті, слухає журавлиний спів і думає:
«Навчуся співати по-журавлиному, буду не така, як усі жаби. Хай дивується весь жаб’ячий рід».
Довго вчилася жаба співати по-журавлиному і таки навчилася. Розмовляють з нею жаби по-жаб’ячому, а вона мов не розуміє, відповідає по-журавлиному. Розгнівалися жаби й кажуть своїй подружці:
–       Ти ж така жаба, як і ми, то чому ж не хочеш говорити по-жаб’ячому?
А жаба відповідає:
–   Може, у мене виростуть крильця і я полечу, як журавель.

Завдання:
1.Прочитати.
2. Знайти в тексті споріднені слова.
3.Виписати.
                                              Картка 19.
Дуб під вікном

Молодий лісник побудував у лісі велику кам’яну хату й посадив дуба під вікном.
Минали роки, виростали у лісника діти, розростався дубок, старів лісник.
І ось через багато літ, коли лісник став дідусем, дуб розрісся так, що закрив вікно.
Стало темно в хаті, а в ній жила красуня – лісникова внучка.
–       Зрубайте дуба, дідусю, – просить внучка, – темно в хаті.
–       Завтра вранці почнемо, – відповів дідусь.
Настав ранок. Покликав дідусь трьох синів і дев’ятьох онуків. Покликав внучку-красуню і сказав:
–       Будемо хату переносити в інше місце.
І пішов з лопатою копати рівчак для фундаменту. За ним пішли три сини, дев’ять внуків і красуня-внучка.
Завдання:
1.Прочитати.
2. Знайти в тексті споріднені слова.
3.Виписати.

                                                        Картка 20.
Вороненя і Соловей
Вивела Ворона одне-єдине пташеня – Вороненя. Любила своє дитя, балувала його смачними черв’ячками.
Одного разу полетіла Ворона по їжу й пропала. Уже й сонечко піднялося вище дерева, на якому жили Ворона з Вороненям, а матері все немає. Заплакало Вороненя. Плаче, сльози струмками ллються на землю. Птахи, які жили у лісі, замовкли, жаль їм бідну пташку.Почув Соловей плач Вороненяти. Затріпотіло від жалю Солов’їне серце. Залишив своє гніздечко Соловей, прилетів до воронячого гнізда, сів поряд із Вороненям і заспівав свою чудову пісню. Навіть вітер стих, ніби заслухався.
А Вороненя ніби й не чує Солов’їного співу, заходиться від плачу.
Та ось почуло Вороненя: десь у далині залунав материн голос: «Кар! Кар!» У ту ж мить воно перестало плакати, каже Солов’ю:
-         Чуєш, це моя, моя мама співає! Замовкни, будь ласка, не пищи! «Кар! Кар! Кар!» долинуло зблизька, і Соловей замовк. Він перелетів на сусіднє дерево й задумався…У той вечір ліс не чув Солов’їного співу.

         Завдання:
1.Прочитати.
2. Знайти в тексті споріднені слова.
3.Виписати.

                                             Картка 21.

      Маківка і джміль
Увечері Макова квітка стулила пелюстки. Спить цілу ніч Маківка. Уже і день настав. Уже і сонце зійшло, а вона все спить, не розтуляє пелюсток. Коли це десь з-за яблуні вилетів волохатий Джміль. Летить, гуде. Почула квітка, що Джміль наближається і розкрилася. Прилетів Джміль та й сів між пелюстками. Радіє Макова квітка, бо тепер повна коробочка маку буде! Ось чому Маківка так довго не розтуляла пелюсток. Вона на чекала Джмеля.
     
Завдання:
1.Прочитати.
2. Знайти в тексті споріднені слова.
3.Виписати.






середа, 5 квітня 2017 р.

Семінар на "12"!

В березні місяці у Плоско - Забузькій загальноосвітній школі І-ІІ ступенів відбувся семінар вчителів початкових класів Вільшанського району на тему : "Сучасний урок - основа ефективної та якісної початкової освіти".
Презентувала досвід роботи  спеціаліст вищої категорії, старший вчитель, відмінник освіти України Герасимчук Неоніла Володимирівна.
Інтегрований урок з літературного читання та основ здоров'я у 2 класі проводила Поліщук І.В.
Тема уроку :"Совість у людини - головне. Всеволод Нестайко "Руденький".
Разом вчителі підготували загальношкільний виховний захід "Люби , шануй, оберігай усе. що зветься Україна!"
Вітаю колег з успіхом. Дуже сподобалось!




Формування ключових компетентностей у молодших школярів

Кардинальні зміни у суспільстві, розвитку науки, техніки й виробництва, зростання інформації об’єктивно потребують змін у всіх сферах життя, у тому числі й в освіті. Сьогодення потребує від людини не тільки певної суми знань, умінь і навичок, а, що важливіше, вміння самостійно здобувати й використовувати на практиці нові знання, вміння співпрацювати, спілкуватися, адаптовуватися до нових обставин.
   На тлі демократичних перетворень, змін у соціальному та економічному житті України постає необхідність у підготовці та вихованні компетентної, комунікабельної й творчої особистості, здатної швидко адаптуватися до життєвих умов, що змінюються.
   Головним завданням сучасної школи є перехід до компетентнісної освіти, виховання компетентної, відповідальної людини. Державний стандарт початкової загальної освіти, Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти ґрунтуються на засадах особистісно орієнтованої та компетентнісної освіти.
 
Формування ключових компетентностей в учнів початкових класів
 я здійснюю засобами інтерактивного навчання. Адже, компетентнісний підхід у навчанні є актуальною проблемою сьогодення, особливо в початковій школі.
   З часу прийняття Державного стандарту метою моєї педагогічної діяльності є сформувати компетентну особистість молодшого школяра на основі розвитку пізнавального інтересу, навчити самостійно мислити, озброїти необхідними для цього знаннями, вміннями та навичками.
   Звичайно, досягти цієї мети шляхом використання лише традиційних форм та методів організації навчальної діяльності неможливо. Тому потрібно запроваджувати нові освітні технології, спрямовані на всебічний розвиток дитини.
   У своїй роботі я використовую технологію інтерактивного навчання. Адже саме інтерактивні форми і методи дають можливість створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою необхідність, зможе розкрити свої здібності й продемонструвати знання, відчути впевненість в собі.
   Під час уроку діти можуть вільно висловлювати свою думку і вислухати свого товариша, вчитель не є засобом „похвали і покарання”, а другом, порадником, старшим товаришем.
   Питання, як зберегти і розвинути унікальні можливості молодшого школяра, завжди було предметом моєї уваги.
   Як зробити, щоб дитина не лише засвоювала нові знання, а й намагалася застосовувати їх під час вироблення нових умінь, почувала себе впевнено, бажала вчитися?
   На мою думку, основними завданнями сучасного вчителя залучити учнів до активної самостійної діяльності, перетворюючи школярів у її суб’єктів. Зацікавленість викликана вчителем на уроці, за певних умов може перерости в стійкий інтерес до знань. „Учень — це не посудина, яку потрібно заповнити, учень ― це смолоскип, який потрібно запалити”. Тому, з перших днів навчання, уважно придивляюся до кожного учня, намагаюся знайти та розвивати його позитивні риси. Розумію, що від уміння вчителя своєчасно їх помітити, допомогти дитині відчути впевненість у своїх силах, надати своєчасну підтримку, створити сприятливі умови, атмосферу творчості залежить те, чи відчує дитина свою неповторність, чи виросте справжній талант.
   Згадаймо слова В.О. Сухомлинського:
„Є успіх ― є бажання вчитися. Особливо це важливо на першому етапі навчання ― у початковій школі, де невдача приносить справжнє горе”.
   Справді, учні початкових класів добре навчаються лише за умови, коли їм цікаво, коли вони переживають хоча б невеликий успіх. Тож, із перших днів навчання дитини в школі, намагаюся створити ситуацію успіху, підбадьорити учня, що зазнав невдачі, похвалити навіть за незначний крок уперед.
   Починаючи працювати з 1 класом, я поступово вводжу елементи інтерактивного навчання, починаючи з найпростіших інтерактивних технологій, таких, як „мозковий штурм”, „мікрофон”, робота в парах і малих групах, складання „асоціативного” куща, впровадження технології ігрового та проблемного навчання.
   Мої вихованці люблять працювати в парах та малих групах. Але слід пам’ятати, що у початкових класах роботу в групах слід впроваджувати поступово. Спочатку потрібно навчити дітей працювати у фронтальній роботі. Групу формую на основі особистих уподобань учнів, обираю консультантів, розподіляю обов’язки між дітьми. При створенні групи особливу увагу звертаю на психологічну єдність дітей, бажання учнів, потенціал можливостей для їх успішної спільної діяльності. Роботу в навчальних групах будую на принципах рівноправності, намагаюсь активізувати роботу кожного учня. Працюючи в групах, діти отримують можливість спілкуватися, порівнювати, вільно висловлювати свою думку, робити спільні висновки.
   Часто практикую під час проведення уроків роботу в парах. Під час роботи в парах учні можуть перевірити знання один одного, обмінятися думками і лише тоді висловлювати свої ідеї класу. Це сприяє розвитку мовлення учнів, взаємо і самоперевірки, вміння висловлювати і відстоювати свою думку.
   Одна з таких робіт ― це робота над текстом. Учні читають текст. Під час читання олівцем ставлять помітку, яке слово незрозуміле. Потім у парах пояснюють значення слів. Якщо виникають затруднення, то ставлять питання вчителю або класу. Далі йде пояснення незрозумілого слова.
   Часто під час проведення уроків використовую роботу в парах у вигляді гри. Так наприклад, під час роботи над удосконаленням навичок швидкого читання дуже подобається дітям гра „Котик і Мишка”. Першою починає читати „Мишка”, Коли вона прочитає декілька слів або 1 речення, починає читати „Котик”. Він намагається наздогнати „Мишку”. Гра припиняється, коли обидва учні читають одне і те ж.
   Люблять мої вихованці гру „Вчитель ― учень” Один виступає в ролі вчителя, а другий ― учня. „Вчитель” задає по вивченій темі питання учню, учень відповідає. Потім міняються ролями. Той, хто був вчителем стає учнем, а учень ― вчителем. Така гра стимулює думку дітей, сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу, учні можуть перевірити знання один одного.
   У початкових класах на уроках читання обов’язком є переказ тексту. Усіх учнів на уроці не має часу вислухати. Тому цей вид роботи проводжу у вигляді гри „Обличчям до обличчя”. Учні повертаються у парі один до одного і переказують зміст тексту. Такий вид роботи дозволяє зекономити час на уроці і кожна дитина може висловити свої думки.
На уроках читання, мови,
математики використовую такий метод інтерактивного навчання, як складання „Асоціативного куща”.
Ще з перших днів навчання в школі вчу дітей вільно висловлювати свої думки. Цьому сприяє метод „Мікрофон”. Даний метод використовую на як на етапі актуалізації знань учнів, так і під час узагальнення навчального матеріалу. Тримаючи в руках символічний „мікрофон” учень швидко і чітко відповідає на поставлене запитання. Далі знову говорить тільки той, у кого в руках мікрофон.
   У своїй педагогічній діяльності використовую метод проектів. Він є також однією із основних технологій формування ключових життєвих компетентностей учнів. Адже працюючи над створенням проектів, діти навчаються критично мислити, чітко усвідомлювати, де і яким чином можна застосувати набуті знання, генерувати нові ідеї, грамотно працювати з інформацією, бути комунікабельним, постійно самовдосконалюватися.
   Для розвитку мислення школярів застосовую на уроках проблемні завдання. Наявні в них суперечності викликають дискусію, спонукають до роздумів, пошуків і певних висновків. Подобається школярам самостійно порівнювати, зіставляти певні факти і явища, узагальнювати, робити висновки. А потім звіряти свої міркування з матеріалом підручника. Такі вправи не тільки розвивають мислення учнів, а й підсилюють упевненість, віру в свої сили і здібності.
Навчити дітей добре читати ― одне із головних завдань вчителя початкових класів. Тому я також працюю над проблемою вдосконалення навичок швидкісного читання.
   Навчаючи дітей, я велику увагу приділяю розвитку у них навичок швидкого та виразного читання, використовуючи методики Д.Т. Федоренка, В.М. Зайцева, Б.В. Динги. На кожному уроці читання використовую вправи на розвиток мовного апарату та кута зору учнів. Це такі, як: робота зі скоромовками, читомовками, читання „розрізних” текстів, пірамід слів, робота із таблицею Шульте. Люблять мої вихованці читати, граючи гру „Дощик”, „Ланцюжок”, „Земля-небо”, „Буксир” та інші. Адже гра робить працю привабливішою і цікавішою, стає бажаним те, що дитині дається важко.
Готуючись до уроків, я добираю такі ігри, які розвивають творчі здібності, мислення, пам’ять, увагу, мовлення дітей. Саме завдяки ігровим формам вдається залучити пасивних учнів до процесу навчання, ігри дають змогу дитині повірити в свої сили, відчути успіх. Люблять учні грати в гру „Хто швидше”, „Збери слова”, „Хто більше” „Влучно в ціль” та інші.
   Спонукають учнів до активного мислення на уроці різноманітні цікаві вправи, ребуси, кросворди, загадки.
Головним об’єктом моєї уваги є творча особистість учня. Тому я в своїй роботі велику увагу приділяю розвитку творчих здібностей школярів. На кожному уроці я здійснюю диференційований та індивідуальний підхід до учнів. Для цього використовую різнорівневі завдання з предметів.
   Привчаю дітей до самоконтролю і взаємоконтролю. Практикую різні форми оцінювання знань, умінь і навичок учнів. До оцінювання знань я часто залучаю учнів, що сприяє підвищенню їх активності.
   Працюючи в пошуку найбільш результативних методів роботи, я прийшла до висновку, що процес формування вмінь і навичок стає набагато результативнішим, якщо організувати навчання у співробітництві, яке ґрунтується на спільній діяльності і взаєморозумінні вчителя і учнів. Саме таке навчання, з використанням інтерактивних технологій, сприяє формуванню ключових компетентностей учнів, підвищує інтелект дитини, зміцнює її віру у власні здібності, стимулює активність і творчість.